Ik ben zo’n collega die enthousiast wordt als positieve gezondheid, werkgeluk of klantgeluk op de agenda staat. Ik krijg er energie van. Misschien omdat ik het gestudeerd heb, maar ook omdat ik het zelf leef vanuit mijn ♥. Ik houd van gesprekken met de ander die hierover gaan. Je krijgt vaak goed in beeld wat belangrijk is voor die ander en we wisselen ideeën uit. Er ontstaat een soort ‘samen-in-voor-en-tegenspoed.’ Tijdens de trainingen Positieve Gezondheid, die we vanuit trainingsbureau Blooming het afgelopen jaar aan zorgprofessionals hebben mogen geven, heb ik deze win-win-win mogen ervaren.

Werkgeluk

Voor het gemak houden we als definitie van Werkgeluk de definitie aan die Wolf en Vermeulen hanteren in hun boek ‘Het happy office manifest’: Fluitend naar je werk en weer fluitend terug.

Werkgeluk en (eigen positieve) gezondheid

We hebben gemerkt, dat werken aan de eigen Positieve Gezondheid, zorgprofessionals bewuster inzicht geeft in hun eigen gezondheid. Ze staan dagelijks voor anderen klaar om anderen te helpen naar een grotere gezondheid. Aan kennis ontbreekt het vaak niet. Maar even oprechte aandacht voor jezelf in de training: Hoe gaat het met mij? Waar hoop ik op? levert mooie gesprekken op. En kleine stapjes richting meer vitaliteit (want er blijkt vaak een veranderwens te liggen om een betere werk- privé balans te ervaren). Je houdt meer energie over om nieuwsgierig te zijn en weer nieuwe waardevolle momenten te kunnen beleven. Het geeft dus energie, die je kunt gebruiken om Positieve Gezondheid ook in je werk, in contact met de cliënt, toe te passen. Het gewoon te gaan doen en ervaren. Het te leren en ontdekken. En dat levert veel op:

  • “Zo mooi om te ervaren als je merkt wat de cliënten zélf kunnen als ik niet direct met de oplossing klaar sta”
  • “Het voelt alsof ik zelf minder hard hoef te werken: ik hoef het niet allemaal op te lossen”
  • “De diepere gesprekken die je krijgt met cliënten, die zijn zo waardevol♥”
  • “Ik krijg er energie van – er ontstaat een nieuw netwerk van samenwerking met het sociale domein”

Win – win – win dus voor jezelf, de klant, je collega’s, de maatschappij!

Categories:

No responses yet

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.