Het artikel ‘Goed in Gesprek’ staat in ons vernieuwde magazine Blooming.
Wist je dat… naast de spreker ook de luisteraar het gesprek stuurt?
In veel beroepen en functies bepaalt luisteren een groot deel van de inhoud van het werk. Zeker als ‘maatwerk’ aan de klant van groot belang is. Wie is die ander en wat is voor hem of haar nu echt belangrijk?
Veel mensen vinden het lastig puur aandacht te geven aan de ander. Soms omdat ‘een druk gevoel’ hun in de weg staat. Of omdat een stilte laten vallen -om de ander ruimte te geven- ongemakkelijk voelt. Of iemand heeft een eigen mening al klaar, omdat het gesprek te spannend wordt als je écht benieuwd bent naar de ander, want die kan van alles gaan zeggen… Hoe is dit voor jou?
‘Luister twee keer zoveel dan dat je praat’ is één van de communicatietips, die passen bij werken vanuit Positieve Gezondheid. In eerste oogopslag lijkt het best eenvoudig, maar wat- komt-er-veel-kijken-bij ECHT luisteren. In de training ga je dit zelf ervaren!
In welke situaties betrap jij je erop dat je niet goed luistert? Dat je bijvoorbeeld graag zelf praat en/of direct oplossingen aandraagt?
Wanneer luister je wél? Met volle aandacht!
Goed luisteren begint met… luisteren naar jezelf ♥. Een hele mooie uitspraak uit het boek Harthorend vinden wij, dat luisteren een temperatuur heeft. Het is KOUD als je luistert vanuit oordeel, of angst of eigen behoeften. De temperatuur loopt op naarmate het je lukt echt op de ander gericht te zien.
Als je héél eerlijk bent naar jezelf, heb jij dan vaker warme of koude gesprekken? Mocht dat koud zijn, dan is er goed nieuws. Je kunt groeien als luisteraar! En dan heb je dus een vaardigheid te pakken die zowel jou als de ander veel oplevert. Maar het vraagt wel om stilte. En in onze samenleving, waar volop prikkels om ons heen zijn, is stilte héérlijk, maar je moet het echt zelf bewust creëren. Want goed luisteren naar de ander, begint met luisteren naar jezelf. Ken bijvoorbeeld je eigen kwaliteiten, je (voor) oordelen, je talenten en valkuilen.
Tip 1: Met wat je niet hoort, raak je het contact kwijt.
Tip 2: Luisteren helpt de verteller te ontdekken waar zijn of haar verhaal in de kern om draait.
Tip 3: Luisteren is werken met wat er ís. En niet met wat je zou wíllen dat er is.